Rabu, 13 Januari 2010

~~Aku hamba Allah~~






aku adalah aku... makhluk Allah yang tak sempurna..tiada siapa yang sempurna atas muka bumi ini..
aku berumur 18 tahun.. dan sekarang aku sedang menunggu keputusan SPM aku yang bakal keluar pada bulan Mac depan..
wawwwhhh...berdebar-debar rasanya...
Aku doakan aku dapat yang terbaik...agar aku dapat menggembirakan kedua hati orang tuaku serta guru-guruku yang sentiasa mengharapkan kejayaan dariku.. Disebabkan itulah, aku takut andainya keputusanku nanti tidak seperti yang diharapkan...
namun aku terima...aku redha dengan segala ujianNya... Aku percaya pada janjiNya..sesiapa yang berusaha maka dialah yang beroleh kejayaan..
aku berusaha dan bertawakal...
Aku mengharapkan doa dari semua rakan-rakanku...
ustazah pernah cakap "Kalau kita nak berjaya, kita juga kena doakan kejayaan orang lain"...
Lihatlah Ibnu Sina yang begitu mencintai ilmu dan sanggup membaca buku karangan Aristotle berkenaan metafizik sebanyak 40 kali..itu Ibnu Sina seorang tokoh perubatan yang terunggul suatu ketika dahulu..Inikan aku yang hanya seorang manusia biasa tapi bagi Ibnu Sina 'Di Mana Ada Kemahuan, Di Situ Ada Jalan'..
Andainya berlaku sebaliknya,, aku redha dan terima ujian dariNya..mungkin aku perlu lebih berusaha untuk masa yang akan datang...
Hidup aku masih panjang (itupun kalau panjang umur)..
Sebetul-betulnya, aku masih belum kenal dunia luar...erti sebenar kehidupan yang penuh dengan cabaran... Namun, aku mengharapkan aku tidak akan pernah jauh dari kasihNya dan jalanNya..
Sesungguhnya aku ingin menggembirakan hati kedua orang tuaku...sungguh aku ingin melihat seyuman kegembiraan mereka atas kejayaan aku..Ingin sekali aku hadiahkan kejayaanku pada mama dan abah,terutama sekali Abah yang banyak menghabiskan wang membeli semua jenis buku yang aku kehendaki tanpa sedikit pun rungutan


..Aku tahu Abah dan Mama ingin aku berjaya dan setiap kali itulah aku takut andainya aku mengecewakan harapan mereka yang menggunung tinggi walau secebis cuma...Aku ingin sekali membalas jasa mereka dengan menggembirakan mereka buat masa ini..aku tahu aku tidak akan pernah mampu untuk membalas semua pengorbanan ibu bapaku.. Di mana aku berada, aku sentiasa ingatkan mereka kerana merekalah kedua ibu bapaku dunia akhirat..Aku sangat menyayangi mereka...Aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah mengurniakan aku kedua orang ibu bapa yang amat memahami..Mama yang banyak memberi aku sokongan tatkala aku merasakan lemah dalam menempuh hidup setakat ini..Abah yang sentiasa memahami dan memberi aku sokongan..
Sungguh..aku amat2 menyayangi mereka dan tidak sanggup mengecewakan hati mereka walau sedikit cuma..


Aku suka menuntut ilmu dan aku cintakan ilmu kerana Allah...kalau boleh setiap ilmu walaupun sedikit ingin aku timba..sungguh aku rasa kosng tanpa ilmu...dan aku berharap dapat beramal dengan segala ilmu yang telah aku pelajari...


~~Gambar2 yang aku muat turun itu semata-mata untuk menghargai kedua orang ibu bapaku yang sentiasa memenuhi keperluan aku untuk membeli buku biarpun bukan semua buku aku manfaatkan sepenuhnya(Maafkan anakmu,mama dan abah)...Ya..buku2 itu semata-mata milik aku,itupun masih banyak buku2 yang dibeli mama dan abah yang bersusun di rak lain..tidak termasuk buku milik kedua orang adik dan kakakku lagi..Sungguh mama dan abah telah memberikan yang terbaik untuk anak-anakmu.. Maafkanlah kami seandainya tidak dapat membuktikan pada Mama dan Abah..Redhalah setiap yang telah Mama dan Abah berikan pada kami semua sejak dalam kandungan (sungguh terlalu banyak dan tak mampu untuk kami membalas)...Terima kasih Mama dan Abah..TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA

Sungguh..abah dan mama ingin melihat SEMUA anaknya berjaya dari segi apa yang telah mereka lakukan...Seandainya aku masih mengecewakan dan mengguris hati mereka...aku adalah anak yang tidak pernah mengenang jasa kedua orang tuaku..bagai manusia yang jahil..
Mama dan Abah,pada kesempatan ini...Kak Ngah ingin memohon maaf atas segala salah-silap selama ni..I really love both of you and I am willing to sacrifice for both of you too...InsyaAllah..
Semoga ALLah mencucuri rahmatNya kepada orang tuaku..Amin..

4 ulasan:

  1. Terharu mama baca...jadilah anak yang baik dan menghargai ibubapa..

    BalasPadam
  2. salam mama ju...
    time kasih mama ju..
    sayang mama ju..

    BalasPadam
  3. Hu3. Ya Allah engkau berilah kejayaan kepadanya.

    BalasPadam