Jumaat, 15 Januari 2010

Di Sinilah Bermula.... Part 1





SELINGAN : Gambarku bersama abah (atau juga dipanggil yoki : sebab dea bulat mcm yoki)



Apa yang mula???..huHUhu...



NOTIS : Baca suatu fakta di bawah dengan TELITI serta memahami keseluruhannya...^_^



FAKTA : Hijrah ialah perkataan Arab yang bermakna berpindah. Pada umumnya,
perpindahan berlaku dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Namun dalam konteks TAMADUN ISLAM, hijrah bermaksud perpindahan orang
Islam dari Kota Makkah ke Madinah dalam usaha untuk memperkukuh kedudukan
Islam serta merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam. Penghijrahan
sebenarnya juga mempunyai pengertian yang lebih luas dan mendalam,
iaitu perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan keburukan dan
kejahatan. Hijrah juga boleh dilambangkan dengan semangat ingin berubah
dan perubahan ini boleh berlaku dalam pelbagai keadaan seperti perubahan
dari segi sikap, cara berfikir dan tingkah laku..






BAIKLAH....



Aku dengan berdebar-debarnya menaip nombor kad pengenalanku dengan berhati-hati di ruang yang disediakan. ENTER!! Selesai...



' Aduhai, lambatnya nak muncul nie...', biasalah.. pasti sekali ramai juga orang lain yang sedang mengakses di sini..... Sudahnya, perut aku mula kesakitan kerana perasaan gementar yang menguasai ketika itu..walhal ia hanya memakan masa beberapa minit cuma! (OVER plak!!..)
heheheheh...he...he..


Mama!!! Tiba-tiba aku menjerit... Keadaan menjadi gawat! ( Ye ke?? )

" Mama!! Mama!....Kak Ngah dapat, mama!.. Yeay! Kakngah dapat! Alhamdulillah..."

Mama yang berada di dapur terkocoh-kocoh mendapatkan aku...

"Ya ka?.. Syukur Alhamdulillah... Abah dah taw ka?"



Aku yang hanya menjawab soalan Mama di dalam hati terus mendapatkan telefon rumah di tingkat bawah... Laju mendail nombor telefon bimbit Abah..



" Hello..Assalamualaikum Abah!!! Abah... Kakngah dapat tawaran masuk SBP.."

"Hello...Waalaikumussalam.. Ya..Ya.. Betul ka?..Alhamdulillah "...


Aku dapat mengesan nada abah yang berubah ceria dan gembira... kerana aku tahu abah memang mengharapkan aku dapat melanjutkan sekolahku ke SBP.. Alhamdulillah..




Aku tidak kisah di mana pun aku menuntut ilmu kerana sebenarnya kejayaan seseorang tidak terletak pada sekolah mana sekalipun... Yang penting... ' di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'... Namun aku bersyukur kerana tidak menghampakan harapan mama dan abah...


" Kakngah dapat Sekolah Menengah Sains Pokok Sena (SAINA).."
" Ow...kat mana tu?...ow..taw2...ok2...bila nak p?...
Bla...bla...bla...blaa.... perbualan berlangsung selama 5 minit..




Ya, aku berpeluang memasuki SAINA pada 12 Februari 2008 sewaktu di Tingkatan Empat... Ya, sekolah ini bukanlah begitu terbaik dan elit... Namun, Alhamdulillah...


" Manala SAINA kau nie..tak jumpa-jumpa lagi... nanti salah jalan pulak nak kena daftar pukul 9..bla..bla..bla.." Mama seperti biasa suka pot-pet-pot-pet di mana jua.. (heheheheh... Maafla Mama ye!)


"Ala Mama..relaxla.. Kita redah jelah... Bukannya kita pernah sampai sini pun.."


Aku ini yang sebenarnya sedang melawan gelodak di jiwa... Aku takut andainya aku juga seperti sesetengah kawan- kawanku yang berpatah balik dan tidak betah bertahan dengan kehidupan di asrama.. (ala..small matter je kan..! kuikui) ... Aku takut untuk ditinggalkan di sini tanpa mengenali seorang pun di sini... 'ala...nanti jumpa la...cuba la bersabar sikit cik fasihah oi..'


Adik aku juga turut mengekori menghantar aku ke Saina... cuma kakak aku yang sulung yang enggan mengikut.. Katanya malas dan mahu membuat persiapan ke sekolah pada esok hari.. Padahal aku tahu dia baru terkejar-kejar nak menyiapkan kerja sekolahnya itu..kuikuikui


Tiba-tiba, di kejauhan kelihatan sebuah papan tanda menunjukkan 'Sekolah Menengah Sains Pokok Sena 2 km'...



Uih...dah dekat nie semacam aku dapat merasakan jantungku berada di otakku saat ini kerana aku dapat mendengar dengan jelasnya... Alamak! Tiba-tiba sakit perut aku kembali bermain-main dengan emosiku ketika ini ( sakit perut gementar je! bukan yang lain) ...
Tapi...aku berpura-pura cool di hadapan semua... ^_^


" Abah.... Kakngah takutla.....Bla..bla...bla..bla..bla.."

" ish nak takut apa...p je lah.... bukannya ada ghimo pon kat sana"



Abah itu lah.... sekiranya aku menyuarakan rasa takut mulalah dia mengeluarkan 'statement' yang sama.. Harimau yang begitu comel tetapi kelakuan yang tidak serupa dengan kecomelannya...... "Esh abah nie...ada aih... ghimau yoki bulat duk bawak keta la ni..." hahahahahahahahahahahahha.......


"La...kenapa plak nak takut... macam biasalah... bukan tak biasa pergi kem ke apa... dulu kat sekolah Pinang Tunggal tu aktif sangat camping...takkan takut pula.." Mama pula menambah...
hehehehehehhe...

'Biasalah mama...nak duk asrama ni buka 2,3 hari macam camping'...jawabku dalam hati sahaja



Sekolah ini memang berwarna ungu..jangan pertikaikan kenapa....sehinggakan cadar selimut semua berwarna ungu...ramai kawan2ku memanggil penjara purple...hahahah


Setibanya di pintu masuk SAINA... " Abah, jom balikla.." kehekhekehke (saja je nak tengok reaksi)...... "toksah dok gatai..." sambung mamaku pula... Mama memang tidak sekali-kali membenarkan aku berpatah balik... dan aku pasti, sememangnya pasti... aku harus cuba menyesuaikan diri dengan keadaan di sekolah baru... Ya, walaupun perasaan aku untuk berpatah balik sedang menggila-gila...namun harus kutempuhi jua... alahai...





Kiri, Afaf Nafilah......Kanan, Cik Fasihah
Haaa...itulah rakan pertamaku di Saina... dia saudara angkatku.. huhu.. Namanya Afaf Nafilah.. Dialah yang menyambutku dan keluarga serta memberitahu prosuder-prosuder kepada kami...





Tiba masa Ketua Warden merangkap Penolong Kanan Hal Ehwal Murid menyampaikan ucapannya...


" Abah tengoklah tu... sora dia mcm rimau...esshhh...kalau dea jerkah orang.. terkeluar jgak jantung orang...esh i ketaqla abah...Abah janganla balik awal..abah balikla petang-petang sikit taw.. abah, i nak balik la...nak balik jgak..." Aku mula merepek-repek kerana saat itu hati aku sungguh tidak keruan....aku mula membuat muka sedih (walhal setelah 2 thn aku berada di sini.. dia belum pernah menjerkah pelajar-pelajar dengan suara harimaunya...setakat yang aku nampakla..ehehheeh)





" Esh.... kawanla dengan rimau tu.... best pa...kalau dia jerkah biarkanla kat dia..." balas abah sambil membuat muka comel... 'eeeeeeeee...meluat tengok..hahahahha'


Abah nie...selalu macam ini... Terasa seperti ingin puk je abah aku ini.. Lalu aku menghadiahkan satu tamparan yang cukup best pada tangannya.. Nah...haaa puas pun...dah lama aku menyimpan hasrat untuk berbuat demikian..akhirnya terlepas jua...fuhhh lega..puas


" Esh...duk buat orang buat apa ni..." marahnya kerana aku mengganggu konsentrasinya mendengar ucapan PK HEM yang comel seperti beruang itu...


" Sajala best buat yoki..." Tiba giliran aku pula membuat muka comel padanya....Lalu abah menghadiahkan aku suatu jelingan tajam,.. Amboi!...


'Ek eleh abah ni...ingat i tak reti nk menjeling' ... hehhehe...


"Abah!!...Tengokla sini... Tengokla sat.."...aku memanggil-manggil abahku supaya berpaling ke arahku...Apabila dia berdegil,aku menghadiahkan pula secebis cubitan yang BEST pula... Abah akhirnya beralah... Nah..suatu jelingan yang lebih tajam aku hadiahkan buat si abah... padan muka.. !!


~~ Aku dengan Abahku memang suka macam ni... gurau2 petang.. ehhh...belum pukul 12 tengah hari waktu tu ~~~





Aku ditempatkan bersama rakan-rakan seperjuanganku... Nama 'batch' kami ialah ' Visionera0509'.... Vision of Numerous Achievers.. Kami semua terdiri daripada 16+ ahli... tak ingat pula bilangan sebetulnya... Kesuluruhannya pada ketika itu, Saina cuma mempunyai seramai 666 orang pelajar...














BERSAMBUNG .....














































































3 ulasan:

  1. Salam anakanda..

    Wah ini sudah leebih...mengalahkan org2 tu lain...apapun tahniah hebat menulis...

    Anak ijoi ke?

    BalasPadam
  2. MAMA MASUK LAGI..Sign in kat mama..nak tgk anak2 mama masuk internal ink dan every single day kalau tak silap..nak baca cerita di bilik bedah oleh budak 18 th juga tgk eyeliner n guitar...bye..ni nak meronta kat KL....jom dtg sini.bye

    BalasPadam
  3. wslm mama...
    time kasih...
    baiklah..eyeliner n guitar?...
    tima kasih bg cadangan tu...
    meh nk try cari...

    BalasPadam